Jak zvládnout čas doma a na koho se dá obrátit, když se necítíš dobře?

7. dubna 2021

Nastalá situace kolem epidemie koronaviru je náročná pro všechny, a to i pro děti a dospívající. Právě pro ně je určen následující článek, který radí, jak zvládnout domácí izolaci a učení, jak udržet kontakt s kamarády a kam se obrátit se žádostí o pomoc, když doma zažívají trápení.

Jak zvládnout čas doma a na koho se dá obrátit, když se necítíš dobře?
7. dubna 2021 - Jak zvládnout čas doma a na koho se dá obrátit, když se necítíš dobře?

Jsi teď doma, nemůžeš chodit do školy, vídat se se spolužáky a kamarády. Nedá se chodit na oblíbené kroužky a trávit volný čas tak, jako dříve. Musíš se učit doma s rodiči nebo dokonce sám/sama. Můžeš se cítit rozladěný/á, znuděný/á, nejistý/á nebo mít strach o své blízké, kteří jsou nemocní.

Níže najdeš desatero rad, jak to celé zvládnout:

  1. Vytvoř si plán aktivit – je fajn, když se ti povede naplánovat si den tak, aby v něm byl prostor jak na učení a povinnosti doma, tak na odpočinek a věci, které tě baví
  2. Zůstaň v kontaktu – kamarádům a členům rodiny, se kterými nebydlíš, a chybí ti, se dá zavolat, napsat, skypovat s nimi atp.
  3. Ptej se – pokud nerozumíš všemu, co teď píšou na internetu a říkají v televizi, zeptej se někoho dospělého, komu důvěřuješ. Neboj se zeptat na věci, které ti nejsou jasné.
  4. Je v pořádku nebýt pořád veselý – je v pořádku se nyní cítit nejistě, zažívat pocity nudy, vzteku, rozladění nebo mít obavy.
  5. Neboj se svěřit – pokud se necítíš dobře a je ti smutno, nezůstávej se svými pocity sám, svěř se někomu, komu důvěřuješ (rodiče, sourozenci, kamarád/kamarádka, …).
  6. Řekni si o to, co potřebuješ – mluv o svých potřebách, řekni svým blízkým, co bys nyní potřeboval/a, aby ses mohl/a cítit lépe.
  7. Bud na sebe hodný/á – dopřej si, co máš rád/a, za úspěch se odměn.
  8. Nezapomínej na to, co tě baví – zájmům se dá věnovat i nyní, dá se například sportovat, jít do přírody, na procházku, poslouchat hudbu, číst si nebo sledovat oblíbené filmy a seriály.
  9. Hýbej se – pohyb pomáhá proti úzkosti a panice, když nejde jít ven, dá se věnovat doma nějaké manuální činnosti, skákat přes švihadlo atp.
  10. Neboj se říci si o odbornou pomoc – zkusil/a si všechno možné a necítíš se lépe? Máš pocit, že ti doma nikdo nerozumí, nemáš si s kým popovídat a cítíš se sám/a? Rodiče se doma hádají, křičí na tebe, nebo jsou pořád v práci a nemají na tebe čas?

Níže nalezneš kontakty, kam se můžeš obrátit pro radu, pomoc a popovídání:

Linka bezpečí (pomoc je poskytována telefonicky, je k dispozici chat a email)

 

Linka důvěry Dětského krizového centra (telefonní pomoc, chat, skype, email)

  • Nonstop linka důvěry 241 484 149 nebo 777 715 215
  • telefon pro problematiku rizik kyberprostoru +420 778 510 510
  • mailová poradna: problem@ditekrize.cz
  • online poradenství přes Skype: ld_dkc
  • online poradenství přes chat: https://elinka.internetporadna.cz

 

Modrá linka (telefonní pomoc, skype, chat, mail)

 

Linka Anabell (pokud tě trápí poruchy příjmu potravy)

- telefonní linka 774 467 293 (po, st, čt, pá 8–16 hodin, út 10-18 hodin)

- mailová poradna: iporadna@anabell.cz

Obrátit se můžeš pro podporu, radu a vyslechnutí též na naše Krizové centrum Plus, které sídlí na adrese Resslova 12, Plzeň, 30100.

Kontakt:

Telefon: 733 414 421

E-mail: plus@diakoniezapad.cz

 

Otevírací doba

Pondělí: 8:30 – 17:00

Úterý: 8:30 – 17:00

Středa: 8:30 – 17:00

Čtvrtek: 8:30 – 17:00

Pátek: 8:30 – 17:00

 

Neboj se říci si o pomoc. Nezůstávej na své problémy sám/sama.