Příběh okradeného seniora

Image
Příběh okradeného seniora
Pozor na internetové seznamky!
06/03/2024

V poradně jsme se již několikrát setkali s případem seniora, který se zaregistroval na internetové seznamce pro seniory. Situace se vždy vyvíjely podobně. Registrace do seznamky byla zdarma. Poté byli klienti navedeni na přihlášení do VIP členství, které bylo placené, což na první pohled nebylo zřejmé. Náš klient bohužel zadal číslo své karty, ale neměl potuchy, že si společnost sama může srážet peníze. Nakonec situaci vyhodnotil tak, že žádnou službu společnosti využívat nebude a dál se věcí nezabýval.

Toho, že mu odešla z účtu platba, si nejprve nevšiml. Když po měsíci odešla druhá platba, všiml si toho a platbu reklamoval, protože vědomě nedal souhlas s žádnou platbou. Banka mu nejdřív peníze vrátila, poté mu je však zase srazila na vyžádání společnosti. Klient si uvědomil, že platby musí souviset s jeho registrací do seznamky. Teprve v této chvíli zjistil, že společnost má sídlo ve Švýcarsku. 

Společnost chtěla další peníze za to, že jim vznikla údajná škoda tím, že klient druhou platbu neoprávněně reklamoval a nedošla v termínu na účet společnosti. Klient dostával upomínky na mail, ovšem ty padaly do spamu, proto si jich nevšiml. 
Švýcarská společnost předala dluh k vymáhání inkasní společnosti nejdřív do Drážďan, poté do Mnichova. Klient přišel do poradny v době, kdy již měl v ruce předžalobní výzvu s tím, že pokud dluh neuhradí do stanoveného termínu, bude vymáhán soudně.

Případ našeho klienta jsme konzultovali se společností D-test, která se specializuje na spotřebitelská práva a na kterou se ve složitějších spotřebitelských případech rádi obracíme. Na lince D-testu mají se stížnostmi na jednání společnosti Date4friend, která seznamku zřizuje, několikaleté zkušenosti. Podle jejich názoru se zcela jistě jedná o podvodnou společnost, a to především kvůli tomu, že uživatelé, kteří se do systému přihlásili, měli z valné většiny stejný problém, a to především s ukončením trvání svého členství a následným vymáháním poplatků, které neustále rostly. 

Po většině uživatelů bylo také požadováno, aby hradili kromě čtvrtletního poplatku i další náklady, včetně nákladů spojených s vymáháním inkasní společnosti z Mnichova, které byl dluh předán. Ve všech případech se jednalo o stejnou inkasní společnost, což také ukazuje na nekalé praktiky. 

I po úhradě požadovaných poplatků jsou od uživatelů dále vyžadovány další nové poplatky. 
Co je důležité, existuje nařízení, podle kterého se spotřebitelské smlouvy řídí zákonnou úpravou státu, na který se společnost zaměřuje, v tomto případě tedy ČR. Úroky, které si společnost účtuje, mohou být pouze v zákonné výši podle českého práva. 
Náklady inkasní společnosti musí hradit pouze společnost, která vymáhání zadala, tedy Date4friend. Nelze je požadovat od zákazníka, protože pro ně neexistuje žádné rozhodnutí soudu, není pro jejich požadavek na úhradu žádný právní titul. Navýšení pohledávky o náklady inkasní společnosti jsou tedy nepřípustné. 

Podle zkušenosti pracovníka D-testu společnost Date4friend nepodala za poslední 3 roky nikdy žádný případ k soudu. Neznamená to, že se to nemůže stát. Nicméně žalobu by musela podat k obecnímu soudu zákazníka, tedy podle místa jeho trvalého bydliště. O podání žaloby by se tedy účastník jistě dověděl. Společnost D-test doporučuje se v tomto případě ihned obrátit na ně pro zjištění dalšího možného postupu.

Autorkou článku je zaměstnankyně služby Poradna v nesnázích Rokycany.